SEO kun je leren: tips om jouw website te optimaliseren
Het is belangrijk dat jouw website of webshop goed gevonden wordt in Google. Je wilt immers dat jouw potentiële klanten jou kunnen vinden. Er zijn verschillende manieren om jouw website of -shop te optimaliseren voor SEO. Lees onderstaande tips door en pas ze toe, want optimaliseren kun je leren.
Tips voor het optimaliseren
SEO staat voor Search Engine Optimization en betekent zoekmachine optimalisatie. In dit blog geef ik een aantal praktische tips voor het optimaliseren van jouw website.
1. De juiste zoekwoorden voor SEO
Zorg voor de juiste zoekwoorden, dit zijn woorden die mensen intypen in een zoekmachine als ze op zoek zijn naar een bepaalde dienst, product of informatie. Denk vanuit jouw potentiële klant. Welke woorden gebruikt die persoon als hij/zij op zoek is naar de dienst of het product dat jíj aanbiedt? Oftewel, welke oplossing zoeken zij voor hun probleem? Het antwoord moet zijn de dienst of het product die/dat jij aanbiedt.
Het is belangrijk om zoekwoorden te gebruiken die op jouw onderneming van toepassing zijn. Zo profileer ik mij online als contentspecialist en SEO-tekstschrijver. Ik gebruik op deze website dan ook niet het zoekwoord ‘brandweervrouw’ voor mijn onderneming. Oftewel: schoenmaker, blijf bij je leest.
Vervolgens ga je deze woorden invoeren in de Google zoekwoordenplanner. Hiermee onderzoek je welke woorden vaak of niet vaak gebruikt worden.
2. Plaats de zoekwoorden op jouw website
Heb je de juiste zoekwoorden? Mooi! Zorg er vervolgens voor dat deze zoektermen (en synoniemen daarvan) terug te vinden zijn op jouw website. Voeg de zoekwoorden toe aan bestaande of nieuwe pagina’s. Let wel, prop je webteksten niet vol met zoekwoorden (keyword stuffing). Dat vindt Google niet zo leuk, want keyword stuffing valt onder Black Hat SEO.
3. Maak inhoudelijk goede én leuke content
Maak webpagina’s die bezoekers graag willen lezen én willen delen. Zorg ervoor dat jouw content inhoudelijk goed en dus waardevol is.
4. Zorg ervoor dat jouw website snel laadt
Bezoekers houden van snelle websites en daarom is de laadsnelheid van een webpagina een belangrijke ranking factor voor Google. Zo werkt het: als het lang duurt om een pagina te laden, klikt een bezoeker het resultaat weg en probeert vervolgens een nieuw resultaat uit de SERP (Search Engine Results Page, oftewel zoekmachineresultaatpagina). Dit is een indicatie voor Google dat de gebruiker op deze pagina niet vindt wat hij of zij zoekt. Het gevolg? Een lagere positie in Google. En dat is zonde.
Hulp nodig bij SEO?
Kun jij hulp gebruiken bij de SEO-optimalisatie van jouw website of webshop? Vraag dan mijn gratis checklist 11 tips voor goede webteksten aan. Je krijgt dan niet alleen de checklist in je mailbox, maar ook de mogelijkheid om een gratis strategiegesprek met mij in te plannen.
Als contentspecialist, SEO-tekstschrijver en content marketeer (her)schrijf ik jouw webteksten en optimaliseer ik ze voor SEO. Ik zorg ervoor dat jouw webteksten grammaticaal kloppen, lekker lezen, SEO-proof zijn én jouw lezer overtuigen (lees: zorgen voor meer conversie). Met goede webteksten krijg jij meer klanten.